Maija jo lupailikin minulta tulevan syanotypian tekniikkakuvia. Näinpä se sitten sujuu.

Ensin valitaan kuva, joko digikuva tai skannattu. Tähän esimerkkikuvaksi otin vajan Hamningbergista Norjasta, Varangin niemimaalta, Euroopan lopusta.

1%20syano%2024.7.2009%2013-37-16.JPG

Kurssin opettaja oli opetellut tekniikkaa Kankaanpään taidekoulussa ja siellä oli suositeltu käyttämään kuvan käsittelyssä Adobe Photoshop-ohjelmaan. Kurssin aikana selvisi, että myös ilmaisella Gimp-ohjelmalla selviää. Kuvan käsittely aloitettiin muuttamalla se mustavalkoiseksi.

2%20syano%2024.7.2009%2013-37-16.2009%20

Seuraavaksi muuteltiin kontrasteja ja valoisuuksia, jotta kuva tulee kunnolla esiin valmiissa kuvassa. Muuttelin omaani vähän enemmänkin, sillä en halunnut kuvasta ihan digikuvan näköistä vaan etsin siihen käsintehtyä meininkiä.

3%20syano%2024.7.2009%2013-37-16.JPG

Kuva muutettiin vielä lopuksi negatiiviksi ja tulostettiin mustesuihkukirjottimella piirtoheitinkalvolle. Laserkirjoittimesta tulee liian ohut kerros väriä kalvoon, se päästää valon läpi. Sen vuoksi käytetään mustesuihkukirjoitinta ja siinä parasta mahdollista valokuvatulostusta.

4%20syano%2024.7.2009%2013-37-16.jpg

Seuraavaksi mentiin pimiöön. Siellä sekoitettiin herkistysliuos. 25 g ammoniumferrisitraattia 100 ml:ssa akkuvettä ja 10 g kaliumferrisyanidia 100 ml:ssä samaa liuotinta. Aineita saa ostaa mm. osoitteesta http://hopeavedos.fi. Kerralla kaadettiin astiaan 25 ml kumpaakin liuosta. Sitten liuosta sudittiin ohut kerros pehmeällä leveällä sudilla akvarellipaperille. Liuosta ei saanut jäädä paperille lillumaan, siitä tuli epämääräisiä jälkiä loppukuvaan. Paperin annettiin kuivua pimiössä.

5%20syano%2027.9.2009%209-52-29.JPG

Kuivumisen jälkeen paperi tuotiin valotuslaitteen viereen ja negatiivikalvo asetettiin sen päälle. Tämä vaihe tehtiin nopeasti ennen kuin paperi ehti valottua liikaa huonevalosta.

6%20syano%2027.9.2009%209-52-48.JPG

Vielä lasi kuvan päälle pitämään kalvo tiukasti paperissa kiinni ja sitten koko höskän ylle pantiin solarium porottamaan kolmeksi minuutiksi. Jos halusi vaalemman kuvan, niin sitten käytettiin vähempi aikaa.

6%20syano%2027.9.2009%209-53-23.JPG

Lampun UV-säteily valotti kuvan paperille, joka näytti paistamisen jälkeen ensin tällaiselta.

7%20syano%2027.9.2009%209-57-00.JPG

Kuva vietiin sen jälkeen lavuaariin ja huuhdeltiin muutama minuutti kylmällä vedellä. Ihan suoraa vesisuihkua kuvan päälle piti välttää, ettei siitä tule raantuja kuvaan. Vesi huuhteli pois herkistysaineen.

8%20syano%2027.9.2009%209-57-30.JPG

Kuva näytti heti huuhtelun jälkeen melko vaalealta.

9%20syano%2027.9.2009%2010-00-14.JPG

Kuivuessaan väri syveni.

10%20syano%2029.9.2009%2017-20-26.JPG

Kokeilin myös kuvan vanhentamista teellä. Litraan kuumaa vettä panin  kuusi pussia tavallista teetä ja kuvan annoin olla siellä puolisen tuntia. Livenä ruskea väri on hieman tummempi kuin kuvassa.

11%20syano%2029.9.2009%2017-20-51.JPG

Kaikenlaisia kuvia tuli kokeiltua. Jotenkin oli jännä nähdä miten negatiivista tulee uudenlainen kuva.

is%C3%A4n%20kuva%2026.9.2009%2014-55-37.

Tein sinikopioita myös kankaalle. Tässä lätkäisin sekä paperin että kankaan päälle pitsiliinan.

pitsiliina%2029.9.2009%2017-40-26.JPG

Kultapalloja tein myös molemmille materiaaleille. Kankaalla tuli enemmän sävyjä esiin kuin paperilla.

syanotypia.JPG

Kankaat imevät paljon enemmän herkistysainetta kuin paperi. Kankaiden sutimiseksi niiden alle piti laittaa käsipaperia, johon ylimääräiset liuokset imeytyivät. Papereissa oli siten myös herkistysliuosta. Eihän tuota parantunut hukkaan heittää, siispä valotin nekin. Tähän en kyllä taida enää raaskia käsiäni pyyhkiä.

3%20kultapallo%2029.9.2009%2017-39-13.JP

Vanha Valmet taitaa olla yksi suosikeistani.

valmet%2029.9.2009%2017-39-27.JPG

Nyt ei sitten muuta kuin edullisen vähän käytetyn puolivartalosolarium-laitteen etsintään, niin näitä syntyy lisää. Hierojani kyllä lupasi minulle ilmaiseksi kokovartalosolariuminkin, mutta semmoinen ei taida mahtua mihkään...