Lauantaiaamuna suuntasimme Suomea kohti. Rajanylitys Utsjoella sujui yhtä huomaamattomasti kuin mennessäkin. Utsjoen keskustassa poikkesimme katsomaan Luontotuvan kertomusta Tenon lohesta. Toisella puolen tietä oli Uulan Shopping center, kauppa, josta sai ihan mitä vaan. Kauppaa käytiin ajan hermolla, Novitan tämän syksyn langatkin olivat jo myynnissä. Ihan oli pakko ostaa herkullisen väristä uutta Seiskaveikkaa :)

Huomasin, että kummassakin rajanylityspaikassa vain Suomen puolella oli kaupankäyntiä, Norjan puoli oli autio. Molemmissa paikoissa norjalaiset olivat tulleet naapuriin ostoksille. Taitaa olla hinnat Suomelle suotuisia.

Kevon pysäköintipaikalla totesimme, että hieno paikka, tullaan joskus toiste tänne. Kevon kanjoni jäi kaihertamaan takaraivoon. Empun mittariin tuli täällä 2000 km täyteen.

Kaamasen kuulussa kievarissa söimme lohikeittoa. Ihan hyvää, tykkään suomalaisesta kalakeitosta, kun siinä on perunoitakin mukana. Ruisleivän palat olivat taas lämmitettyjä, nam.

Lemmenjoella parkkeerasimme Empun Jomppasen Oulan Camping Valkeaporoon. Siellä pienen järven rannassa vietimme illan.

Sunnuntaiaamuna synttärisankari Siippa sai aamiaisella kylmäsavuporoleikettä leivälleen. Sen jälkeen suuntasimme synttäripatikalle Lemmenjoelle. Harjun päältä oli joelle melkoinen pudotus. Mietin, että miltä tuntuisi, jos kaatuisi ja kierisi tuosta alas...

Välillä polku oli melko kivinen, vähän niin kuin elämä muutenkin.

Pahkoja kasvoi siellä täällä. Isä ja moni muu oli aikoinaan tehnyt niistä kippoa sun muuta asemasodan puhdetyönä. Pahkankasvattajat vaikuttivat jotenkin sympaattisilta puilta, eihän ihmisetkään ole täydellisiä. Tässä yksi, joka varmaankin oli jokin elävä Lemmenjoen vartija.

Patikan jälkeen kävimme Jomppasen Oulan luona vielä suihkussa ja suuntasimme Empun nokan etelään. Tiellä ja sen vieruilla oli tämän tuosta komeita sarvipäitä.

Kaunispäällä joimme synttärikahvit kaarnikkakakun kera. Sieltä näki pitkälle.

Yöksi pysähdyimme Pyhätunturin kupeeseen. Aamulla suuntasimme Syötteelle. Molempien tunturien tienoot olivat näin kesällä varsin hiljaiset. Kunnon turistikuhina alkaa enempi taas ruskan aikaan. Syötteen luontokeskuksessa oli myös taidenäyttely kierrätysmateriaaleista tehdyistä töistä. Aika hauskan näköinen teos riippui katosta, Mia Saharlan Dancers.

Suuntasimme Posiolle. Matkalla poikkesimme katsomaan Auttiköngästä ja sen vanhaa uittoränniä. Komea putous tämäkin.

Posiolle suuntasimme Pentikin tähden, tietty. Gallerian ulkoseinä oli talon omista tuotteista rikottua mosaiikkia. Näyttelykin oli upea, hinnat vaan sitä luokkaa, että huomasin teosten olevan meidän huusholliin... ööh, väärän värisiä...

Kaupastakaan ei mitään ostettavaa löytynyt, mutta sen takana oli mielenkiintoinen iso vanhojen tavaroiden näyttely, joista löytyi monia tuttuja esineitä. Tämmöistä "Kodin haltiatarta" en vaan ole ikinä nähnyt. Mahtaisko joku tietää mikä vekotin oikein on kyseessä?

Posiolta suuntasimme takaisin rannikolle. Matkalla poikkesimme taas Niemitalon juustolaan ostamaan evästä kotiin. Pyhäjoen kulmilla täyttyi 3000 km. Päädyimme lopulta Kalajoelle. Siellä Topcampingissa ihmettelimme suurta telttojen määrää. Resepsuunin tyttö kertoi, että paikalla on 600 lasta Jukujukuleirillä. Nonlapsenlapsisina keski-ikäisinä kauhistelimme, millainen meteli ja meininki mahtaa illalla oikein olla. Ei sitten minkäänlaista häiriötä, saimme nukkua yömme rauhassa. Kalajoki on muutenkin hyvä leirintäalue, mitä nyt hiekkaa on vähän liikaa ;)

Tiistaiaamuna lähdimme kohti kotia. Välillä kyllä ajatus harhaili, että josko vielä Kristiinankaupunkiin yöksi, mutta koti veti puoleensa. Kiersimme rannikolla Seitsemän sillan reitin kautta. Kauniita maisemia siellä näkyikin.

Matka huipentui Kauhajoella, Päntäneen kylässä. Siippa jäi autoon huilaamaan, kun minä painuin Tapion kaupan uumeniin. Puolen tunnin (Huom äärettömän lyhyt aika!) jälkeen tulin ulos, mukana muutama kerä sukkalankaa ja jotain muutakin...

Kotiin saavuttiin tiistaina illansuussa. Toista viikkoa olimme asuneet Empussa. Sen jälkeen oli hämmästyttävää huomata, että kun kotona astuu ovesta, ei välttämättä joudukaan pihalle, vaan vain toiseen huoneeseen...